Drezurní deník - část třetí

 

                                                

                                                

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                              27. 2. 2005

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

 

                                                         

 

Nikdo nedokáže pod sedlem předvést krásu, kterou kůň vyzařuje když se pohybuje sám,

zbaven břemene svého jezdce.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

Moje koně dělali velký pokrok díky drezurnímu deníku. Nutí mě totiž daleko více přemýšlet

o obsahu mých lekcí a o hodně víc hlídat svoji pozici.

 

Jezdit drezuru, to je pozorovat a přemýšlet.

K tomu, abychom mohli mít k dispozici všechno, čím kůň od přírody disponuje,

musí nám to nabízet dobrovolně, z jeho vlastní vůle.

Do jisté míry můžeme pohyb vynutit, ale každé násilí zbavuje krásy.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

   

Heroico - dovnitř plec vpravo v klusu                 Regalidor - překrok vlevo v klusu

 

V překroku je důležité kontrolovat přistavení a  úhel, pod kterým je překrok proveden.

Pokud kůň změní tempo či úhel provedení, když vstoupí do -  nebo vyjde ven z překroku,

znamená to vždy ztrátu rovnováhy.

Přitom je ale nejdůležitější mít koně a jeho kadenci pod kontrolou.

 

 

    

 Překrok vlevo v klusu                                   Překrok vlevo v klusu

 

 

 Překrok se odehrává mezi mojí vnitřní nohou a vnější otěží.

 Reguluji moje problémy v překroku jimi - tím, že buď zpomalím či zrychlím plec.

 

 Překrok vždy sebere část přistavení, proto i na začátku beru vždy trošku rezervu.

 

 

 

 Občas hledám variace kadence uvnitř cviku abych dosáhl více exprese.

 

    

 Pavlína mě vyfotila ve chvíli, když přejdu z překroku vlevo do překroku vpravo,

 nejdříve změním přistavení a Robin udělá ještě poslední krok překroku vlevo před tím,

 než napojí na překrok vpravo.

 

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

 

    

 Heroico - střední cval na dlouhé stěně                Heroico - cval na místě na diagonále

 

 Moje koně jsou teď ve fázi, kdy jejich výcvik v klusu je o hodně dokonalejší než ve cvalu.

 Proto se momentálně odehrává větší část mých lekcí ve cvalu, nebo kladu větší důraz

 v lekcích na cvalovou práci.

 Cviky v klusu si připomínám příležitostně a omezuji je na vyhledávání více shromáždění

 na konci lekce.

 

 

 Ve cvalu jsem posedlý kmihem. Ještě víc než kmihem - pocitem, který mi poskytují

 záda koně - to co cítím v zádech koně.

 Nejdůležitější je držet koně rovně a k tomu je třeba sedět hluboce v sedle.

 Cesta ke shromáždění vede přes záď dovnitř a záď ke stěně, přechody do kroku

 a do zastavení a náskok do cvalu v nich.

 

 Před piruetou nejdříve naučím koně cval na místě. Když přitom ztrácí kmih,

 jezdím opět aktivně dopředu.

 Používám stejný počet cvalových skoků které potřebuji ke zkrácení do cvalu na místě,

 jako naopak.

 Na začátku požaduji shromáždění  - cval na místě - vždy v kontracvalu,

 abych měl lepší kontrolu nad rovností koně.

 

 Pro přeskoky není potřeba shromáždění, je třeba kmih. A abychom mohli přeskoky řadit

 blíž k sobě -  musíme stupňovat před nimi kmih a kadenci.

 Držet koně rovně a sedět hluboce v sedle.

 Bez nezávislého sedu nemůže jezdec vycvičit svého koně.

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

 

    

 Regalidor překrok ve cvalu vlevo směrem k "C"        Regalidor záď ke stěně ve cvalu.

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

 

    

 Heroico a Robin - studie pracovní piruety vlevo.

 

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

    

 Drezura je hledání oblosti..   (Oliveira) 

 

 Tyto fotky, i když nejsou úplně perfektní, nejlépe vyjadřují moje hledání lehkosti.

 Někteří koně potřebují pevnější kontakt s udidlem aby zůstali aktivní.

 Citliví koně, jako jsou Heroico a Robin, musí mít kontakt v gramech, ve váze samotných otěží.

 Musí sami najít svojí rovnováhu bez našeho vlivu, jinak se moc podsadí, což vyvolává

 kontrakci a ztrátu diagonalizace.

 Hodně koní nedá ze sebe to nejlepší, protože my jim v tom zabráníme.

 Nebo proto, že v naší touze se předvést vyžádáme věci, na které oni  mentálně,

 ani fyzicky nejsou připraveni.

 Někteří koně, kteří jsou hodně citliví, tak přes to dávají pocit, že se drží zpět,

 protože se napínají při naší nepřesné a rušivé pomůcce.

 Přitom se stanou neuvěřitelně reaktivní, když naleznou zpět pochopení  a důvěru

 ve svého jezdce.

 Také já jsem promarnil hodně času pokusem jezdit Regalidora více aktivně dopředu.

 Čas, trpělivost, sebekritika a disciplína, vynahradily nohy, ostruhy a bič a výsledek

 je mnohem dokonalejší než před tím.

 

     

 

  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

                                                  

 

                         

  Nakonec pár fotek Heroico ve shromážděném klusu na velkém kruhu pro potěšení.

  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

              Jan Van Geet

 

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

 

WebZdarma.cz