Drezurní deník - část první

 

 

 

 

 

 

 

  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                                29. 1. 2004

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Při mých návštěvách v Paceřicích, udělám vždycky několik fotek z ježdění

Nám pro radost a pro poučení.

A slovo dalo slovo a my se rozhodli, že je budeme komentovat –  že budeme  

psát „drezurní deník“ našich koní….

Doufám, že těm, kteří čtou naše stránky, to přinese nějaký náhled toho,

co v Paceřicích děláme a jak jezdíme.

Pavlína Ludvigová

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 

Jan Van Geet tedy napsal několik řádků a přiřadil texty k fotografiím.

 

....není na mě, abych napsal něco o drezuře. Nemám k tomu potřebnou autoritu.

Žádný závodní výsledek mě neopravňuje  poučovat ostatní o tom, co je správně a co ne.

Přesto vám chci napsat pár slov k obrázkům -  jako svědectví o výcviku mých koní,

čemuž se věnuji již strašně dlouhou dobu.

Při výcviku mých koní jsem se vždycky řídil tím, co mi připadalo logické

a co mě ohromovalo při čtení a pozorování těch jezdců, kteří byli přede mnou.

Především mého mentora Michel Henriquet.

Přeji všem, kteří se chtějí vzdělávat v tomto zakletém umění, hodně trpělivosti

a sebekritiky a taky stejně hezké chvilky, jako jsem já nesčetněkrát zažil v tichosti

haly na hřbetě mých koní.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

Prvně vám představím Heroico a Regalidora.

 

Heroico

Šestiletý andaluský hřebec, který do stáje přišel v březnu 2004.

Bylo už mu šest a přesto byl jen krátce pod sedlem. (6 měsíců).

Úvodní fáze kontaktu s člověkem u něj způsobila trauma, což zanechalo důsledky dodnes.

Je nedůvěřivý ve velkém kontrastu mezi ostatními koňmi, které jsme dali sami  pod sedlo.

Způsob chování koní ve Španělsku, kde nechají mladé koně totálně divoké do tří let a potom

za hodně krátkou dobu se je snaží domestikovat pomocí ostrých pomůcek, vyvolává často

podmíněné reakce které koně poznamenají na celý život.

                                  

Regalidor

Sedmiletý oldenburský valach (otec Rohdiamant) - jeho obrovské rozměry a slabá záda

nám dají do cesty ke shromáždění hodně otázek -  rovnice, na které hned nemáme

odpověď a  které se snažíme empiricky  vyřešit.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    

Každý kdo jezdí drezuru, má být posedlý kmihem.

Přirozeným -  ne vytvořeným.

Přirozeným, protože kůň se uvolní.

Uvolní svůj krk a "pusu" a spokojeně se snaží pochopit, co jeho jezdec chce a hledá.

 

Od samého začátku výcviku, i těch nejmladších koní se zabývám

dvěmi hlavními věcmi: Aktivní záď a uvolněná mysl u koně.

 

                   

Na úvod každé lekce hledám uvolnění.

 

Kůň spokojeně natáhne svoji horní linii, kluše prostorně a pomalu - nos k zemi.

 

Velký kruh, kontra plec dovnitř a ustupování před holení jsou cviky, které zakomponuji

do každé úvodní fáze výcviku.

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    

Tady Heroico, občas až moc chtivý vydat energii, se uvolní v dovnitř plec na velkém kruhu.

                                                                                                                                                                        

                                                                   

Mladý kůň přes cviky dovnitř plec  a záď, nasbírá shromáždění, které teď uvolní

v prodlouženém klusu podél dlouhé stěny. Gymnastika a výcvik mají vylepšit do budoucnosti

způsob jeho prodlouženého klusu. Jezdec by měl sedět rovněji.

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Znak shromáždění je lehkost.

Nejlepší je představit si, jak kočka číhá na svoji kořist.

Každý sval napnutý, ale všechno v dokonalé souhře.

Heroico, navzdory svému krátkému výcviku

má díky svému temperamentu a konstituci velkou dispozici ke shromáždění.

 

Heroico je hodně úzký vpředu, což jsem už pozoroval vícekrát u barokních koní.

V piaf má proto tendenci být nestabilní vpředu. Z toho důvodu používám piafovaný krok

od Steinbrechta, kterým zkracuji krok, až mám deset cm po deset cm - potom pomocí

alternující pomůcky vyžaduji diagonalizaci směrem dopředu.

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Dovnitř plec a záď jsou komunikující nádoby.

Cituji Oliveira: Plec dovnitř je aspirin jezdectví. Dokáže vyléčit všechno.

 

  

Dovnitř plec.....                                            dovnitř záď.......

 

 

Dovnitř plec má hodně podob. Na poloviční diagonále – to se nazývá v Čechách

ustupovat před holení -  přičemž při mojí definici používám více přistavení.

Ruce kontrolují především plec, nebo chcete-li přední třetinu koně. Nohy a sed zbytek.

Dovnitř plec shromažduje tím, že nutí pohyb zadní vnitřní nohy pod hmotu.

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

Kontraplec dovnitř je stejný cvik jako plec dovnitř – liší se při projetí rohů,

když v pleci dovnitř se točí záď okolo plece - v kontra pleci dovnitř se točí plec kolem zádě.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Po práci a mezi jednotlivou studií se kůň uvolní na dlouhé otěži v kroku. 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

  Kontracval.....

Kontracval na kruhu uprostřed jízdárny v obráceném přistavení, zlepšuje prostornost

a aktivitu zádě.

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Překrok ve cvalu

V překroku ve cvalu bych chtěl kritizovat – jezdec by neměl tolik snižovat vnitřní ruku.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 

Regalidor je strašně veliký. Zoufám nad tím, jestli někdy budu schopen více ho shromáždit.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Překrok v kroku...

Vždy učím všechny cviky v kroku. Kůň má více času pochopit, co jezdec chce a mě se

zamlouvá systém analýzy a syntézy. Rozdělit  jednotlivé součásti cviků od sebe,

postupně kombinovat části dohromady znovu, až k úplnému cviku. Naučit cvik v klusu,

jak je zvykem v některých školách, vyvolává hodně zbytečných konfliktů. Nařčení, že učit

koně cviky v kroku má negativní vliv na kmih neodpovídá pravdě.Osmnáct let studia

a pozorování předních světových jezdců a jejich postupů mě o tom přesvědčilo.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

  

Postupně hledám více vznosu..................          

  

  

..........a shromáždění v chodech.......                 "hups" - ne vždy se všechno povede...

 

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 

Můj cíl není být vyčerpávající v podání informací – o drezuře už bylo všechno

napsáno – stačí si přečíst. Chtěl bych jen zdůraznit některé věci, které jsem potkal

ve výcviku jednotlivých koní.

Každý kůň je případ, každý v sobě kombinuje charakterem a tělesnou dispozicí znovu

jedinečné ego – případ - osobnost....

 

V české  společnosti, kde pod minulým režimem bylo všechno regulované – pozoruji hrozně

velikou touhu k poznání nového - neznámého. Společnost je však nekriticky otevřená ke všemu.

Drezura ale má svoje základní principy, které se vyvíjely po celé generace lidství.

Kůň doprovázel člověka po celá století, jako jeho hlavní dopravní prostředek a hodně často

na jeho výcviku a ovladatelnosti bylo závislé setrvání života. Proto se věnovali v minulosti

jeho výcviku hodně inteligentní a vysoce postavení lidé. Definovali jasně postup jak ho vycvičit.

Chtěl bych apelovat na to, aby lidé nevěřili slepě všemu, co čtou v anonymních internetových

diskuzích, ale opravdu vyhledávali autoritu. Někoho, kdo zodpovědně studoval dlouhodobě 

principy klasické drezury .

 

Jezdecké umění - nese v sobě název "umění" - umět něco.

Jeho koncept se vyvíjel po dlouhé generace.

Někdo, kdo buduje na základech, někdo, kdo pokračuje ve stopách…..inovátoři jsou k ničemu.

Já si beztak myslím,že drezura v dnešní podobě, je znovu na vrcholu.

A že mezi lidmi, kteří se jí dnes věnují se najdou i ti,

kteří to dělají s rozumem, citem, a s láskou.

Jan Van Geet.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 

 

 

 

WebZdarma.cz