▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
27. 2. 2005
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Nikdo
nedokáže pod sedlem předvést krásu, kterou kůň vyzařuje když se pohybuje
sám,
zbaven břemene svého jezdce.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Moje koně dělali velký pokrok díky drezurnímu
deníku. Nutí mě totiž daleko více přemýšlet
o obsahu mých lekcí a o hodně víc hlídat svoji
pozici.
Jezdit drezuru, to je pozorovat a přemýšlet.
K tomu, abychom mohli mít k dispozici všechno, čím kůň
od přírody disponuje,
musí nám to nabízet dobrovolně, z jeho vlastní vůle.
Do jisté míry můžeme pohyb vynutit, ale každé násilí
zbavuje krásy.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Heroico - dovnitř plec vpravo v klusu Regalidor - překrok vlevo v klusu
V překroku je důležité kontrolovat přistavení a
úhel, pod kterým je překrok proveden.
Pokud kůň změní tempo či úhel provedení, když vstoupí
do - nebo vyjde ven z překroku,
znamená to vždy ztrátu rovnováhy.
Přitom je ale nejdůležitější mít koně a jeho kadenci pod kontrolou.
Překrok vlevo v klusu Překrok vlevo v klusu
Překrok se odehrává mezi mojí vnitřní nohou a vnější
otěží.
Reguluji moje problémy v překroku jimi - tím, že buď
zpomalím či zrychlím plec.
Překrok vždy sebere část přistavení, proto i na
začátku beru vždy trošku rezervu.
Občas hledám variace kadence uvnitř cviku abych
dosáhl více exprese.
Pavlína mě vyfotila ve chvíli, když přejdu z překroku
vlevo do překroku vpravo,
nejdříve změním přistavení a Robin udělá ještě
poslední krok překroku vlevo před tím,
než napojí na překrok vpravo.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Heroico - střední cval na dlouhé stěně Heroico - cval na místě na diagonále
Moje koně jsou teď ve fázi, kdy jejich výcvik
v klusu je o hodně dokonalejší než ve cvalu.
Proto se momentálně odehrává větší část mých
lekcí ve cvalu, nebo kladu větší důraz
v lekcích na cvalovou práci.
Cviky v klusu si připomínám příležitostně a omezuji
je na vyhledávání více shromáždění
na konci lekce.
Ve cvalu jsem posedlý kmihem. Ještě víc než kmihem - pocitem, který
mi poskytují
záda koně - to co cítím v zádech koně.
Nejdůležitější je držet koně rovně a k tomu je třeba
sedět hluboce v sedle.
Cesta ke shromáždění vede přes záď
dovnitř a záď ke stěně, přechody do kroku
a do
zastavení a náskok do cvalu v nich.
Před piruetou nejdříve naučím koně cval na místě.
Když přitom ztrácí kmih,
jezdím opět aktivně dopředu.
Používám stejný počet cvalových skoků které
potřebuji ke zkrácení do cvalu na místě,
jako naopak.
Na začátku požaduji shromáždění - cval na
místě - vždy v kontracvalu,
abych měl lepší kontrolu nad rovností koně.
Pro přeskoky není potřeba shromáždění, je třeba kmih.
A abychom mohli přeskoky řadit
blíž k sobě - musíme stupňovat před nimi
kmih a kadenci.
Držet koně rovně a sedět hluboce v sedle.
Bez nezávislého sedu nemůže jezdec vycvičit svého
koně.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Regalidor překrok ve cvalu vlevo směrem k "C" Regalidor záď ke stěně ve cvalu.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Heroico a Robin - studie pracovní piruety vlevo.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Drezura je hledání oblosti.. (Oliveira)
Tyto fotky, i když nejsou úplně perfektní, nejlépe
vyjadřují moje hledání lehkosti.
Někteří koně potřebují pevnější kontakt s udidlem
aby zůstali aktivní.
Citliví koně, jako jsou Heroico a Robin, musí mít
kontakt v gramech, ve váze samotných otěží.
Musí sami najít svojí rovnováhu bez našeho
vlivu, jinak se moc podsadí, což vyvolává
kontrakci a ztrátu diagonalizace.
Hodně koní nedá ze sebe to nejlepší, protože my jim
v tom zabráníme.
Nebo proto, že v naší touze se předvést
vyžádáme věci, na které oni mentálně,
ani fyzicky nejsou připraveni.
Někteří koně, kteří jsou hodně citliví, tak přes to
dávají pocit, že se drží zpět,
protože se napínají při naší nepřesné a rušivé
pomůcce.
Přitom se stanou neuvěřitelně reaktivní, když
naleznou zpět pochopení a důvěru
ve svého jezdce.
Také já jsem promarnil hodně času pokusem jezdit
Regalidora více aktivně dopředu.
Čas, trpělivost, sebekritika a disciplína,
vynahradily nohy, ostruhy a bič a výsledek
je mnohem dokonalejší než před tím.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Nakonec pár fotek Heroico ve shromážděném klusu na
velkém kruhu pro potěšení.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Jan Van Geet
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬