▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
5. 2. 2005
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Jestli má být náš deník deníkem, tak bych vám měl
napsat spíš o svých
frustracích a nespokojenosti, než o tom, jaké mám úspěchy.
Protože to převládá na mojí cestě za poznáním.
Největší trauma vždy způsobí, když vidím sám sebe
na videu a fotkách.
Nikdo si neuvědomuje, jaký obraz projektuje, když
sedí na koni.
Při zhlédnutí fotek a videa vždy zjistím rozdíl mezi
představou a realitou.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Aby nás kůň pochopil, musíme ho vždy mít v klidu. ( Beudant)
Proto každou lekci zahájím uvolněním – tady
Pavlína na Regalidorovi
a Lucka na Robin Top (9-letý hřebec z Národního
hřebčína Topolčianky),
začínají v pomalém, prostorném a uvolněném
klusu, který později míchají s kousky
plece dovnitř na velkém kruhu. To nutí koně
vytáhnout maximálně svojí horní linii.
Je to skvělý cvik, který definoval dokonale Pradier,
francouzský veterinář a trenér.
Obecně si vždycky dám pozor aby moje ramena byla paralelně s rameny koně
t.j. ramena ve stejném postavení jako jsou plece
koně.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Ve změně směru v překroku (cik-cak),
změním nejdřív přistavení koně, potom teprve
změna směru pohybu. Jinak je kontrola nad rovností koně takřka nemožná.
Lucie, přes to, že Robin ze sebe dává to nejlepší by měla mít ramena
paralelně
s rameny koně.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tentokrát máme hodně fotek s
kladrubským hřebcem Mimi - Od října 2003
je u nás a mimo několik malých přestávek jsem ho mohl pravidelně pracovat.
Jeho velkorysý charakter kompenzuje všechny jeho
fyzické nedostatky a já ho
hrozně rád jezdím.
Piaf je dynamická studie rovnováhy na místě.
Důležité je, že kůň zůstane stejně uvolněný a klidný
jako v kroku.
Taky často Heroico, který má tendenci spěchat,
zastavím a vyjdu krokem
na dlouhých otěžích.
V piaf je důležité přestat před tím, než kůň sám
chce.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Při prodlouženém klusu, který vychází ze
shromáždění, drží Mimi pozici svého krku
téměř stejně, jako v piaf. Důležité pro mě je, že
prodlouží stejnoměrně a v rovnováze.
Lehkost je výsledek kmihu a shromáždění.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
V levém cvalu a pravém
přistavení ustupuje Mimi před mojí pravou nohou.
Potom ze cviku
rovně vyjedu a napojím na
malý kruh (v levém cvalu vlevo),
na kterém hledám více shromáždění - představím
si, že cválám do kopce...
Smysl postupu je kontrola nejen nad přistavením a rovnosti koně,
ale především logické budování více tonus a tudíž
shromáždění u koně.
Připravím přeskok vždy tak, že nejdřív ověřím, že
mám naprostou kontrolu nad zádí
a přistavení koně. Koně, kteří jsou hodně pružní od
přírody, jsou většinou při učení
přeskoku
složitější .
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Studie pasáže – logicky vyúsťuje ze
shromážděného klusu.
Na začátku nehledáme moc výrazný pohyb ve vzduchu, ale hlavně
stabilitu.
To je fáze před konečným výsledkem a nazývá se „Doux
passage“ – Měkká pasáž.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Pro dobré vykonání piruety je důležité, aby cval před – v – a po – piruetě
byl
stále stejný.
Pirueta je studie rovnováhy.
Přijdu na místo ve shromáždění
a můj sed indikuje – ruce jsou neutrální.
V piruetě nekoriguji nic –
připravím a nechám být.
V piruetě chci mít kontrolu nad
každým skokem.
Kdykoli musím mít možnost z
ní vyjít.
Pirueta ve cvalu požaduje od
koně maximální shromáždění a kmih.
Když kůň začíná hýbat hlavou
nahoru – dolů, obě tyto věci chybí.
V piruetě ve cvalu má každý
cvalový skok již ten další v sobě.
Jan Van Geet
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬